Krumelurer

modiga mindre män

 

 

 

Portarna dras undan och förödelsen blottas

Det är tyst som i graven när han samlar i oss i ett hörn av det stora rummet och börjar tala

Han är förbannad och jävligt ledsen

Det är inte spelat, det alldeles inni helvete på riktigt

Rösten brister lite men han samlar sig

– Jag orkar inte hämta fler på någon regnig åker, säger han

– Jag orkar inte hämta en enda död jävla pilot till

Christiansson har fått nog. Han har sett tillräckligt. Han har under alldeles för många år flugit räddningshelikoptern och hämtat hem det som återstår när allt går åt helvete. Nu vill han försäkra sig om att det inte ska bli fler döda pojkar som ska flygas hem till förtvivlade anhöriga

Så här i efterhand så kan man nog tycka att detta måste vara ett oslagbart rekord i märkliga arbetsplatsbesök

Jag är tjugotvå år och i princip odödlig

Jag är under utbildning och gör nu ett besök på det som ska bli mitt nya hem. F6 i Karlsborg

Under några år så har man drabbats hårt av haverier och nu är det dax för lite nya friska gossar att fylla dom tomma stolarna

Vi börjar dagen i regn

På ett hangargolv i kanten av fältet ligger tusentals små bitar av vad som en gång var flygmaskiner

Värnpliktiga soldater har plockat upp allt som återstår och sedan har det transporterats hit för att om möjligt ge svar på frågan man nu ställer sig

Vad var det som gick fel?

Hur kunde två unge, starka, välutbildade piloter flyga rakt in i varandra under kurvstrid

Det som ligger framför oss berör mig inte så som man skulle kunna tro

Jag blir inte rädd

Bara nyfiken

 

”Kollisionen inträffade strax efter kl 1500 på ca 700 meters höjd 12 km väster om Nysund (17 km N Gullspång) under övning i enskild luftstrid. Båda flygplanen söderdelades och totalhavererade varvid båda förarna omkom”

 

Hösten ett år senare är det dax igen

Vi har haft en period av riktigt novemberväder. Regnigt och grått. Höstrusk. För att åtminstone komma i luften planerar chefen en radarnavigering över havet. I princip sitter man en timme i en grå, tyst värld och bevakar sina instrument. Man ser ingenting utanför. Allt sker inne i flygplanet där tekniken utnyttjas för att hitta mål trots den dåliga sikten

Vi går norrut längs Ölands kust. På ett pärlband tar vi oss fram i diset och någonstans där ute över ett svart hav så möter vi en spaningskärra från Norrköping. Vi ligger på samma trafikledningsfrekvens och man hör omedelbart att det är Björn. Flygingenjören. Vi lärde oss att flyga tillsammans på Krigsflygskolan i Ljungbyhed. Hans varma, trevliga och alltid glada röst lyser upp regnet.  Det blir lite korta ord och knäppande med sändningsknappar. Likt en vargflock så bondar vi igen och knuffar lite mentalt på varandra. Kul att ses. Man blir varm och sprallig.

Vi fortsätter norrut

Nästa gång vi hör något så är det kontrollen som ber oss ropa på Björn på radion. Man får ingen kontakt med honom.

 

”I samband med övning i havsövervakning kolliderade flygplanet med vattnet ca 30 km sydost Ölands norra udde. Vid kollisionen som inträffade kl 1115 totalförstördes flygplanet. Föraren omkom”

 

Detta är tiden efter det andra världskriget. Det pågår ett kallt krig.

Vi övar för detta

Sexhundra piloter dör på sitt arbete

I fredstid

Vi är fjorton i min kull

Tretton kommer levande ur det hela

Det konstiga är att ingen av oss är rädd

För oss är allt ett äventyr

 

Under morgonkaffet så far jag runt en stund på nätet.

En gammal flygarvän gratulerar sin son som i dag flyger JAS och har tagit examen på Officershögskolan.  En annan likar en sida som visar sig tillhöra en man vars far omkom i en A32 Lansen. Han som likar har också mist sin far i flygvapnet

Dom är alla anledningen till dagens lilla text

 

I en minneshall på Gärdet finns en vägg med namn

1000 namn

De flesta är unga pojkar i livets början

 

Må de få vila i frid

 

 

 

Klicka igång ljudet om ni inget hör

Till minne av dom som aldrig kom tillbaka.

Posted by Pennan & Svärdet on Mittwoch, 11. Januar 2017

 

Under min tid i Flygvapnet så havererade 35 stycken flygplan

 

Ca 8 km SO sjön Malungen, NO Dellensjöarna, ca 30 km SV Sundsvall . Under ett rote-anfall mot ett målflygplan kom de båda fpl för nära varandra och stötte ihop. Det ena fpl (35430) blev manöverodugligt och ff/Fk gjorde fsk-hopp. Fpl störtade i skogen i Bergsjö. Det andra fpl (35422) kunde manövreras fram till Färilabasen men i landningsögonblicket åkte det av banan och havererade. Ff/Fk utan skador.

Vid Sockerberget, ca 18 km ONO Morjärv. Superstall (generatorbortfall). Ff/Öfu räddade sig med fsk-hopp.

20 km ONO Simrishamn (N 55 37,4′, O 14 39,5′), Hanöbukten. Okontrollerat läge. Ff/R/Lt räddade sig med fsk-hopp.

10 km O Iggön, N Gävle, Gävlebukten. Kollision. Ff/Lt räddade sig med fsk-hopp.

Ca 10 km SSO Svenska Högarna . Rotepar övade målgång.. Kollision med havsytan. Ff/Fk omkom. Ej fsk-hopp

9 km V Hallands Väderö, 10 km N Kullen. Kollision med havsytan under luftstridsövning. Ff/Fk (A T) omkom. Ej fsk-hopp

NV Fällfors, 12 km SO Långträsk . Superstall. Ff/Kd/Sg räddade sig med fsk-hopp

25 km O Rödkallen, Bottenviken. Under övning i jakförsvar rote mot rote, kolliderade fpl på 1.500-2.000 m höjd med varandra. Båda ff/Kn räddar sig med fsk-hopp. Det ena fpl gick igenom isen och hamnade på 60 m djup, det andra låg kvar på isen

Bjumismyran, ca 10 km S Morjärv . Ff:s rote övade luftstrid med annan rote. Molnhöjd 500 m. Vid anfall ca kl 09.00 kom ff ned på för låg höjd. Fpl (som låg rätt på vingarna) slog i marken med stjärtkonen mot en decimeterhög sten och flög/gled sedan på ca 1 m höjd utmed en sluttning innan det slog ner i en mosse och exploderade. Stjärtkonen grävde ett dike i den slybeväxta sluttningen och flygplanets profil med vingar och kropp syntes i den avslagna slyn. Fpl sönderdelades o brinnande flygplans- och motordelar spreds över en stor yta. Ff/Kn omkom

9 km SV Uppsala . Motorstörningar. Båda ff/(Mj o Kn) räddade sig med fsk-hopp

Storsjöns is, 12,9 km fr banbörjan, 375 m S grundlinjen till bana 12. Civil hkp-pilot (fd 35-pilot) räddar ensam ff/Övlt ur stängd, brinnande kabin med stor fara för eget liv. Strax efter räddningen börjar krutladdningarna explodera i kabinen

7 km NO Ullared . Superstall. Ff/Sg räddar sig med fsk-hopp

6 km O Almagrundet. Kollision med is. Ff/Kn omkommer. Ej fsk-hopp

Ca 7 km S Sala . Motorstopp (bränslebrist). Ff/Fk räddade sig med fsk-hopp

NO Kivik, Hanöbukten. Superstall. Ff/Lt räddade sig med fsk-hopp

15 km SV Varberg, Kattegatt. Superstall. Ff/Fk räddade sig med fsk-hopp

Skälderviken, Kattegatt. Kollision med havsytan. Ff/Kn(Hauptm) från Österrike omkom. Ej fsk-hopp

Axelbrott i motorns växellåda, tryckoljepumpen för motorns smörjsystem stannade. Gällsjön, Mölltorp. Fsk-hopp. Ff (FH) undkom med lindriga ryggskador

Bränslerörläckage i motor orsakade brand och skada på styr- o hydraulsystem. Luleå. Fsk-hopp. Ff (LH) undkom med lätta kotskador

Kollision med vatten under fotospaning. Nogersund (Hanöbukten). Ff (IPEE) omkom

Högtryckskompressorskovelbrott i motor. Ösmo (Nynäshamn). Fsk-hopp. Ff (TD) undkom oskadd

Kollision med fjälltopp (täckt av moln ned till trädgränsen). Gällivare. Ff (LEN) omkom

Kollision i luften under kurvstrid. Kristinehamn. Båda ff (SL och KAP) omkom

Kollision med vatten. Orsaken till haveriet kunde ej fastställas. Öster om Ölands N Udde. Ff omkom

Kollision i luften under luftstrid. Fällfors (4 mil Norr om Skellefteå). Fsk-hopp. Ff (NÅC) undkom oskadd. Ff (MHAÖ) undkom med lårbensbrott

Låsmutter låste till stor del rodersystemet före landning. Ronneby. Fsk-hopp. Ff (AE) undkom oskadd

Kollision i luften under målföljning (luftstrid). Vingåker. Fsk-hopp. Ff KÅO undkom med en skadad axel och ff (OL) undkom oskadd

Motorns inre brännkammarmantel sprack och orsakade turbinaxelbrott, Vänern. Fsk-hopp. Ff undkom med ryggskador

Kollision i luften under kurvstrid. Fsk-hopp. Ff (TS och HS) undkom oskadda. Strömsund (N Östersund)

 

 

You Might Also Like